ΦΟΡΑΩ ΧΑΜΟΓΕΛΟ! ΕΣΥ;


Φοράω Χαμόγελο! Εσύ;

 

Το Πρόγραμμα "Φοράω Χαμόγελο! Εσύ;" προέκυψε από την ανάγκη δημιουργίας θετικού κλίματος στη σχολική μας μονάδα, όπου όλοι/ες (μαθητές/ριες, εκπαιδευτικοί, γονείς) εργάζονται με πνέυμα ομαδικότητας, δημιουργικότητας και συνεργασίας για την επίτευξη του γενικού οράματος του σχολείου. Όλες οι δράσεις σχεδιάστηκαν μετά από ανατροφοδότηση που προέκυψε από μαθητές/ριες και εκπαιδευτικούς, ενώ η αξιολόγησή του συμπεριλαμβάνει και τη συμμετοχή των γονέων/κηδεμόνων.

Άξονες του Προγράμματος

Το Πρόγραμμα βασίζεται σε δύο άξονες:

1. Ανάπτυξη Θετικού Σχολικού Κλίματος

Το σχολικό κλίμα είναι η ιδιαίτερη ατμόσφαιρα του σχολείου (π.χ. φιλική, εχθρική, ανταγωνιστική). Ορίζεται ως η φύση των σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων στο σχολείο (π.χ. μεταξύ των εκπαιδευτικών, μεταξύ του Διευθυντή και των εκπαιδευτικών, μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών, μεταξύ εκπαιδευτικών και γονιών). Το κλίμα του σχολείου, επηρεάζεται από πολλλούς παράγοντες, όπως για παράδειγμα η αισθητική του χώρου του σχολείου και οι ευκαιρίες που δίνονται για συμμετοχή σε διάφορες δράσεις που αφορούν σε αξίες ζωής, όπως εθελοντισμός, προσφορά, ενεργή πολιτότητα κ.λπ. Σε αυτό το σημείο συνδέεται και το Σχέδιο Περιβαλλοντικής Αγωγής "Πρασινίζω και Ομορφίζω το Σχολείο μου", καθώς και το Σχέδιο Εθελοντισμού "Μικροί Εθελοντές".

2. Ειρηνική Επίλυση Συγκρούσεων

Οι συγκρούσεις/διαφορές είναι αναπόφευκτο μέρος της ζωής και ιδιαίτερα στον σχολικό χώρο, όπου πολλοί άνθρωποι συμβιώνουν, εκ των οποίων το μεγαλύτερο ποσοστό είναι ανήλικοι. Η σύγκρουση ορίζεται ως μια ανοιχτή ή κρυφή αντιπαράθεση για την οποία δεν έχει βρεθεί αποτελεσματική λύση. Είναι μια ρήξη στην σχέση των ανθρώπων, κάτι το οποίο διαταράσσει το ομαλό σχολικό κλίμα, αλλά παράλληλα μπορεί να δημιουργεί ευκαιρίες για πρόοδο και μάθηση, αφού καλλιεργούνται πολλές δεξιότητες ζωής όπως λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία, αναστοχασμός, ανατροφοδότηση, ενεργή ακρόαση κ.λπ. Όσο πιο νωρίς αντιμετωπίζεται μια σύγκρουση τόσο το καλύτερο, επειδή οι άνθρωποι έχουν ακόμα τον έλεγχο των συναισθημάτων τους και δεν καταφεύγουν στη βία.

Τα "4 Σίγμα"

Το Πρόγραμμα βασίζεται σε τέσσερις αρχές που έχουν πάρει το όνομα τα "4 Σίγμα". Οι αρχές αποτελούν μέρος της διαδικασίας μάθησης των μαθητών/ριών, οι οποίοι/ες έχουν συναποφασίσει τι θα περιλαμβάνουν ή καλύτερα πώς θα τις αντιλαμβάνονται. Ο πιο κάτω πίνακας παρουσιάζει τις αξίες του Προγράμματος και την επεξήγησή τους, όπως παράχθηκε από τους/τις ίδιους/ες μαθητές/ριες. Τα "4 Σίγμα" είναι αναρτημένα σε περίοπτους χώρους στη σχολική μονάδα και στις πινακίδες των τάξεων.

ΣΕΒΟΜΑΙ ΣΤΗΡΙΖΩ ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΑΙ ΣΥΜΜΕΤΕΧΩ
Περιμένω υπομονετικά τη σειρά για την τάξη, την αυλή, το κυλικείο, χωρίς να ενοχλώ τους γύρω μου. Στηρίζω τον καθένα που το χρειάζεται, όχι μόνο τους/τις στενούς/ές φίλους/ες μου. Ακούω ενεργά-Συζητώ-Δεν επιβάλλω τη δική μου άποψη. Ετοιμάζομαι γρήγορα σε κάθε αλλαγή μαθήματος, ώστε να μεγιστοποιείται ο διδακτικός χρόνος.
Προσέχω το λεξιλόγιο και τη συμπεριφορά μου κατά τη διάρκεια του μαθήματος, αλλά και του διαλείμματος. Σκέφτομαι και ενεργώ με ενσυναίσθηση. Λύνω τις διαφορές μου με διάλογο. Επιδιώκω την πρόοδο-Μελετώ και προσπαθώ σε όλα τα μαθήματα.

Ενημερωτικό Δελτίο

Το ενημερωτικό δελτίο έχει τυπωθεί και δοθεί σε όλες τις οικογένειες του σχολείου.

Δράσεις στο πλαίσιο του Προγράμματος

Στο πλαίσιο του προγράμματος "Φοράω Χαμόγελο! Εσύ;", περιλαμβάνονται μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες δράσεις. Μπορείτε να μάθετε περισσότερα για αυτές, πατώντας στις πιο κάτω εικόνες.